dnes je 5.11.2024

Input:

4/2017 F.s., Príručka na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2018 až 2020

4/2017 F. s.
Príručka
na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2018 až 2020
Úvod
Príručka na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2018 až 2020 (ďalej len „príručka”) vydaná v súlade s § 14 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov obsahuje textovú a prílohovú časť.
Prílohu č. 1 tvoria Kódy zdrojov, prílohu č. 2 Formuláre na spracovanie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2018 až 2020, prílohu č. 3 tvorí Číselník samostatných účtov štátnych rozpočtových organizácií.
I. Rozpočet verejnej správy
Rozpočet verejnej správy na roky 2018 až 2020 sa zostavuje za štátny rozpočet a rozpočty ostatných subjektov verejnej správy, ktoré sú Štatistickým úradom Slovenskej republiky zaradené do sektora verejnej správy. Rozpočtované príjmy a výdavky na rok 2018 sú záväznými ukazovateľmi, pričom na nasledujúce dva rozpočtové roky, t. j. na roky 2019 a 2020, sú orientačné a budú sa upresňovať v ďalšom rozpočtovom roku, ale len v mimoriadnych a odôvodnených prípadoch.
Jednotlivé subjekty, ktorých rozpočty tvoria rozpočet verejnej správy, prerokujú návrhy svojich rozpočtov s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
V rozpočtoch subjektov verejnej správy sa v súlade s § 4 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov uplatňuje rozpočtová klasifikácia, ktorá umožňuje Ministerstvu financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií”) vytvoriť výstupné zostavy za celý sektor verejnej správy, ktoré poskytnú vláde a parlamentu prehľad o príjmoch a smerovaní výdavkov sektora verejnej správy v rokoch 2018 až 2020 a ktorými sa zabezpečia údaje pre medzinárodné porovnávania. Povinnosť uplatňovať rozpočtovú klasifikáciu sa vzťahuje aj na príjmy a výdavky súvisiace s vykonávaním verejného zdravotného poistenia podľa § 37 ods. 10 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Jednotlivé subjekty verejnej správy zapracujú do návrhov svojich rozpočtov finančné toky zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov ostatných subjektov verejnej správy v súlade s návrhom rozpočtu verejnej správy.
Subjekty verejnej správy, ktoré poskytli alebo prijali úvery (finančné operácie, hlavná kategória 800 alebo 500) a emitovali cenné papiere, uvedú v prílohe návrhu svojho rozpočtu údaje týkajúce sa časového rozlíšenia platených a prijatých úrokov, t. j. predpokladanú hodnotu úhrad úrokov a hodnotu časovo rozlíšených úrokov na jednotlivé rozpočtové roky.
II. Rozpočtová klasifikácia
1. Všeobecne
V rozpočte verejnej správy, pri sledovaní plnenia rozpočtu verejnej správy a pri pohyboch na účtoch finančných aktív sa uplatňuje rozpočtová klasifikácia, podľa ktorej sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu verejnej správy, vrátane ich vecného vymedzenia a finančné operácie s finančnými aktívami.
Vynakladanie rozpočtových prostriedkov alebo inkaso príjmov nemožno opierať o zaradenie daného titulu do rozpočtovej klasifikácie. Vždy je potrebné